YKS'ye Sayılı Günler Kala Sınav Kaygısını Azaltma Rehberi



Üniversiteye girmek ve bunu merkezi bir sınavla başarmak, öğrenciler için her zaman stres dolu ve heyecan verici bir süreç olmuştur. Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) tarihinin yaklaşmasıyla, birçok öğrencinin kaygı düzeyinde de artış ortaya çıkıyor. Eğer siz de bu durumdaysanız, endişeye gerek yok!

Sınav Kaygısına Pozitif Yönden Bakın

Sınav kaygısı, öğrencinin sınavı başaramayacağı düşüncesiyle ortaya çıkan ve sınav öncesinde başlayan bir durumdur. Belirli bir düzeye kadar bu kaygı, öğrencinin çalışma motivasyonunu artırabilir. Ancak, kaygı yaşayan öğrencilerde sınav sırasında ellerde titreme, mide bulantısı, karın ağrısı ve panik atak belirtileri görülebilir. Bu belirtiler, öğrencinin dikkatini toplamasını zorlaştırarak performansını olumsuz etkiler. Yine de sınav kaygısının belli bir seviyeye kadar motivasyon sağlayarak çalışmayı teşvik ettiği de gözlemlenebilir.

Hafif düzeyde kaygı, öğrencilerin sınavlara daha fazla odaklanmasını sağlar, öğrencilerin dikkatlerini toplamasına ve sınav sorularına daha fazla odaklanmasına yardımcı olabilir. Kaygı, öğrencilerin zamanın farkında olmalarını sağlar ve zamanı daha verimli kullanmayı teşvik eder. Bu, sınav süresince daha iyi bir zaman yönetimi ile sonuçlanabilir.

Dikkat ve Konsantrasyon Egzersizleri Yapın

Sınav kaygısıyla başa çıkmak için bedensel düzenlemeler yapmak oldukça etkilidir. Doğru nefes alma egzersizi ile oksijenin vücuda yayılması, kaygının üretmiş olduğu biyokimyasalları pasivize eder. Özellikle bir eli diyafram kasına koyarak bir eli de göğüs bölgesine koyarak diyaframdan nefes alma çalışmaları ve kas gevşeme egzersizleri yapmalı, sempatik sinir sistemi rahatlatmalısınız.

Sınavda dikkat ve konsantrasyonu artırmak için bazı egzersizler yapabilirsiniz. Zihinsel görselleştirme ile başarılı olduğunuz bir durumu veya sınavda başarılı olduğunuzu zihninizde canlandırabilirsiniz, bu pozitif düşünceyi pekiştirir ve özgüveni artırır.

Dinlenmeyi Unutmayın

 Son 1 hafta boyunca çalışmaya fazla odaklanmak, yorgunluğa ve stresin artmasına neden olabilir. Uyku düzeninizin yanında yeterli ve dengeli şekilde yemek yemeye de özen gösterin. Mola vermeyi ihmal etmeyin, düzenli aralıklarla dinlenmeyi unutmayın. Dinlenmiş bir zihin, sınavda daha başarılı olmanıza yardımcı olacaktır.

Motivasyonunuzu Yüksek Tutun

Sınav kaygısıyla başa çıkmak için, motivasyonunuzu yüksek tutun. Başarıya odaklanın, geçmiş başarılarınızı hatırlayın ve kendinize olan güveninizi artırın. Pozitif düşüncelerle dolu olun ve olumlu bir tutumla sınav gününü bekleyin. Sınavın bir fırsat olduğunu düşünün ve bu fırsatı en iyi şekilde değerlendirmek için çalışın. Ayrıca, sınav günü için hazırlık yapılması da stresi azaltacaktır. Sınav giriş belgelerinizi önceden hazırlayın ve sınava gireceğiniz binayı ziyaret edin. Unutmayın, iyi bir planlama ve hazırlık, sınav sürecini daha kolay ve başarılı bir şekilde atlatmanıza yardımcı olacaktır.

Ebeveynlerin Rolü ve Beklentileri

“Sınavı kazanamazsam ebeveynlerim beni sevmeyecek” düşüncesiyle sınava giren öğrenciler, kaygıyı daha yoğun yaşar. Ebeveynlerin tutumları ve beklentileri, öğrencilerin sınav kaygısını doğrudan etkiler. Yüksek standartları olan ebeveynler, çocukları üzerindeki baskıyı artırabilir. Ebeveynler olarak çocuklarınızla, “Her zaman en iyisi olsun, mükemmel olsun” diyerek iletişim kurmayın, onların mükemmel olmasını beklemeyin. Çocuklarınızın potansiyel ve yeteneklerini göz önünde bulundurun.

Sınav Sonrası Tutumlar Önemli

Sınav sonrası ebeveynlerin tutumu, çocukların psikolojik durumu üzerinde büyük etkiye sahiptir. Sınav sonrası çocuklarınızın depresyona girmemesi için çok fazla üzerine gitmeyin. Çocuklarınıza her durumda yanlarında olduğunuzu ve emek verdikleri her şeyin değerli olduğunu hissettirin. Asıl başarının, hedefe giderken gösterilen özveri ve çaba olduğunu unutmayın.

Pozitif Bir Ev Ortamı Oluşturun

Gençlerin kendilerini güvende ve desteklenmiş hissetmeleri, sınav kaygısıyla başa çıkmalarında büyük rol oynar. Pozitif bir ev ortamı sağlamak için iletişimi açık tutun ve çocuklarınızın duygularını önemsediğinizi gösterin. Onların endişelerini dinlemek, onlara destek olmak, güven duygularını pekiştirir ve psikolojik olarak güçlenmelerine yardımcı olur.

Kendinize Güvenin ve Başaracağınıza İnanın

Unutmayın ki, sınav sadece bir araçtır; asıl başarı, bu yolda gösterilen çaba ve azimdir. Son 1 hafta boyunca dengeli bir şekilde çalışma, dinlenme ve stresle başa çıkma stratejileri uygulayarak sınav gününe hazırlanın. Kendinize güvenin ve başaracağınıza inanın. Üniversiteli olma yolunda tüm gençlere başarılar dilerim.

Dr. Öğr. Üyesi Muhammed ARIKAN

KTO Karatay Üniversitesi Psikoloji Bölümü